Van der Zon Schoonmaakdiensten - Ervaring bewoner met de app

Op 9 juli 2022 toegevoegd door TranspaClean.

In alle schakels van de schoonmaak merk je dat transparantie voordelen oplevert. Zowel bij de bewoner/gebouwgebruikers, de opdrachtgever, de schoonmaker als het schoonmaakbedrijf.  Met als winst: Minder onterechte meldingen, waardering voor de schoonmaker, veel beter overzicht voor het schoonmaakbedrijf en opdrachtgever en meer vertrouwen. Een bewoner van een appartementencomplex aan het woord.

App voor inzichtelijke schoonmaak

Bewoonster van een appartementencomplex in Lisse Trudy van Oort deelt haar ervaringen met de TranspaClean app. TranspaClean is een populair systeem voor alle betrokken partijen omdat het op een eenvoudige manier helderheid biedt over iets ongrijpbaars als schoonmaak.

“Vanuit het bestuur van ons gebouw ben ik een schakel tussen het schoonmaakbedrijf dat hier schoonmaakt en de bewoners. Er was altijd onduidelijk welke schoonmaakwerkzaamheden werden uitgevoerd, wanneer en door wie. Als je toevallig langsliep, zag je dat de vloer nat was: kennelijk was de schoonmaker geweest. Ik maakte wel eens een rondje door het gebouw om te kijken hoe alles er uit zag, maar wist niet goed wat wanneer aan de beurt was.”

“We hebben al jaren een vaste schoonmaker en dat is fijn. Ik maak regelmatig een praatje met hem en belt aan als er iets bijzonders is. Hij werkte met de app van TranspaClean op zijn telefoon en hij liet me een keer zien hoe dat werkte. Hij liet me zien welke werkzaamheden hij die week moest doen en hoe hij het werk kon afvinken als het wat uitgevoerd. Zo miste hij nooit meer een taak, ook al kwam die maar een paar keer per jaar voor. Hij vertelde dat we als bewoners ook toegang zouden kunnen krijgen.”

Heel gemakkelijk zelf een melding doen in de app

“Ik kreeg daarop een demonstratie van de manager van ons schoonmaakbedrijf ik was meteen enthousiast. Ik ben de app direct gaan gebruiken en nu kijk er regelmatig op. Als mijn buren iets vragen over de schoonmaak, bijvoorbeeld wanneer hun galerij  aan de beurt is om te worden schoongemaakt, kan ik dat direct in de app laten zien. Ze geven aan me door als ze een klacht of een verzoek voor extra schoonmaak hebben. Ik kan dan eenvoudig in de app een melding maken en dat komt direct bij het schoonmaakbedrijf binnen. Ik krijg direct een melding dat mijn melding in behandeling is genomen en een melding als het extra werk gedaan is. Ik kan een melding aanmaken voor mijn buurvrouw, maar andere bewoners kunnen ook heel gemakkelijk zelf een melding doen in de app”

Volgens Trudy werkt het ook handig bij bijzonderheden. “Zo stond bijvoorbeeld de schoonmaak van onze parkeergarage op het programma op het moment dat er in de buurt ook bouwwerkzaamheden waren. Daarom is deze schoonmaaktaak verderop in het jaar ingepland. De taak stond direct geborgd in het systeem, met de reden van uitstel zodat daarover geen misverstanden ontstonden. En toen er een grote bouwput was voor ons gebouw, hebben we via de app een verzoek doorgegeven om opgewaaid stof en de vervuiling van de buitenkant extra in de gaten te houden. Er staat dan direct een melding in het rooster zodat iedereen ziet wat er is afgesproken.”

Altijd de meest actuele versie van het werkprogramma

Van Oort vertelt dat het allemaal erg eenvoudig werkt. “Ik heb altijd de meest actuele versie van het werkprogramma en het systeem geeft live inzicht: je ziet op de jaarkalender hoe vaak alles wordt schoongemaakt en wat de planning is voor grote klussen. Daarvoor krijgen we automatisch een vooraankondiging in onze email box”

“Er is nog een handige functie: De Taak Tracker. Als je die instelt op een taak dan krijg je een melding zodra de taak is uitgevoerd. Je kunt de schoonmaak het beste controleren direct nadat het is gedaan. We vonden de platen van de balkonnetjes niet helemaal schoon. Na het seintje via de taaktracker konden we meekijken en ons advies doorgeven. Het schoonmaakbedrijf heeft direct een fotootje met een aandachtspunt geplaatst. Via de email word je thuis op de hoogte gehouden: je ziet wat er is gedaan, vaak met een foto en een melding van eventuele bijzonderheden. Een leuk detail: er staat een profielfoto van de schoonmaker in de app, zodat we zien wie hier aan het werk is. Of dat er een vervanger is. Alles bij elkaar vind ik het een ideaal systeem.”