Onze visie en de taakaftekening

Schoonmaker

Terecht krijgen we soms de vraag: waarin onderscheidt TranspaClean zich? Dat zit ‘m onder andere in onze afwijkende visie en de taak-aftekening. En de volledige integratie hiervan in TranspaClean.

Leg eens uit?

Allereerst: TranspaClean is geen software bedrijf. TranspaClean is een communicatie platform dat de gehele schoonmaak én schoonbeleving eerlijk, betrouwbaar, inzichtelijk en transparant maakt en de opdrachtgever volledig ontzorgt. TranspaClean is onafhankelijk en dient het belang van alle bij de schoonmaak betrokken partijen.

Dat zijn:

  • De gebouwgebruiker: huurders
  • De schoonmakers
  • De opdrachtgevers met de wijkbeheerders, de huismeesters, de conciërges
  • Het schoonmaakbedrijf

Deze transparantie, inzichtelijkheid, eerlijk werken en ontzorging zit in het DNA van onze applicatie. In iedere vezel van de software is dit doorgevoerd. Schoonmaak via het TranspaClean platform is daarom altijd integer en daardoor betrouwbaar. Het maakt een einde aan vrijwel iedere welles-nietes discussie. En het zorgt voor vertrouwen.

Wij digitaliseren geen bestaande en ingesleten procedures die meestal ontstaan zijn vanuit dat wantrouwen en jezelf indekken. Wij pakken het actuele werkproces op, dus wat er daadwerkelijk gebeurt op de werkvloer en brengen deze informatie simpelweg daar waar je het nodig hebt.

Maar dan ziet de opdrachtgever en de gebouwgebruikers alles wat ik doe?

Ja. Alles wat je met de klant en bewoners hebt afgesproken zien ze. Maar niet alleen de vergissingen en missers van het schoonmaakbedrijf. Het “per ongeluk” een taakje overslaan, ja dat zien ze. Een foutje is overigens helemaal niet erg. Als je het maar niet onder de mat veegt. Verdoezelt. Dat kan namelijk niet meer.

Ook gedrag van bewoners in hun eigen portiek wordt zichtbaar. Fietsen in de entree, een hondje wat steeds in de lift plast, een kerstboom door het hele trappenhuis… En ook de opdrachtgever zelf, zijn wijkbeheerders, ontkomen niet aan de transparantie van TranspaClean. Als er keer op keer wordt vastgelegd en gemeld dat er een stopcontact stuk is waardoor niet kan worden gestofzuigd of als er keer op keer gemeld wordt dat de schilder zijn rotzooi laat liggen, waardoor de schoonmaker zijn werk niet kan doen, kan de wijkbeheerder of de huismeester hierop worden aangesproken. Transparantie en inzichtelijkheid gelden namelijk voor iedereen. Die wijkbeheerder krijgt het overigens wel veel gemakkelijker. Ik schat in dat zo’n 80% van alle meldingen en “klachten” helemaal niet meer bij hem of haar terecht komen.

TranspaClean maakt van schoonmaak een gebalanceerd en onweerlegbaar samenspel tussen alle betrokken partijen. En ons hogere doel is het verbeteren van de hele schoonmaak branche én het imago van de schoonmaker.

Hoe doen we dat?

Bij ons is de basis voor transparantie de taakaftekening. Geen krabbel op een vergeeld en slecht leesbaar papieren rooster in een hal. Of in een logboek. Nee: de digitale taakaftekening neemt alles over. Een simpel tikje met je wijsvinger op een button op de smartphone. Achter die taak aftekening zit heel veel. Het is een waarborg mechanisme. De schoonmaker laat ermee zien dat hij zijn werk naar eer en geweten heeft uitgevoerd, er de verantwoordelijkheid voor neemt en daar trots op is. Hij kan zijn toelichting of zelfs zijn frustratie er in kwijt. Hij kan aangeven hoe het beter kan of waarom hij iets niet heeft kunnen doen. Het helpt de schoonmaker zodat hij of zij niet altijd maar het kop van jut is en altijd maar schuld krijgt. De schoonmaker krijgt er waardering mee, een gezicht. De bewoner weet wie er is geweest en ziet ook wie zijn vervanger is. De taakaftekening zorgt ervoor dat de bewoner ziet wanneer er wat er is gedaan of nog wordt gedaan. De bewoner kan zelfs een taaktracker erop zetten om even een kijkje te nemen als de schoonmaker klaar is en de taak aftekent. Door die taakaftekening ziet de opdrachtgever dat zijn contractafspraken worden nageleefd. En het hele klachten en melding systeem is gebaseerd op die simpele taakaftekening. Door die taakaftekening ziet de schoonmaakmanager online hoe ver zijn schoonmakers zijn met het werk. Of er meldingen zijn. Of verhinderingen. Of hij ergens moet ingrijpen.

Maar dan is het zeker moeilijk om in te voeren?

Nee. Je voert een klant, een locatie, een schoonmaker en het werkschema in. Ben je in 5 a 20 minuten mee klaar. Zodra de schoonmaker actief aftekent met zijn smartphone ben je operationeel en voor die locatie 100% gedigitaliseerd. Zo gemakkelijk kan het zijn.

Bekijk nu de demo →